sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Patikointia ...osa 1.

Hei!
Joulu tuli, oli ja melkein jo menikin! Mukavaa, rentoa ja rauhallista, kuten kuuluukin olla. Paljon ulkoilua, vähän ja hyvää ruokaa ( liikaa, kuten tavallista), aikaa ystäville ja perheelle...

Tänään tarkemmin ja kuvien kera patikointimatkasta Teneriffalle. Vaikka matka oli vain viikon kestävä, on kuvia valtavasti, joten laitan sen "jatkokertomuksena" ettet kyllästy kerralla...

Lähdimme siis sunnuntaina 14.12 Turun lentokentältä, jossa mukaamme tulivat aikaisemminkin saarella käyneet ystävät. Heistä olikin valtavasti apua monen monessa asiassa. Kone oli espanjalainen Evelop ja kaikki sujui turvallisesti.

Säätila oli viikon patikointiin aivan mahtava. Aamuisin oli vielä sopivan viileää lähteä matkaan, mutta päivällä auringon paistaessa ja keskipäivällä olisi ollutkin tukalaa kulkea. Toisaalta ylhäällä vuorilla tuuli aina jonkin verran, niin ilma oli mitä parhain. Iltapäivät huilasimme altaalla ja otimme tietysti aurinkoa ja uimme altaassa. Vesi oli kyllä hyvin raikasta, mutta ihanaa rankan patikoinnin päälle... Ostoskeskuksia ja hiekkarantaelämää välttelimme parhaamme mukaan...

Mukaan olimme ottaneet Teneriffan retkeilyoppaan / Karttakeskus. Kirjoittanut Klaus ja Annette Wolfsperger 2013. Se olikin ajan tasalla ja opaskirja esitteli patikoijille laajan valikoiman eri vaativuustasoisia reittejä ympäri Teneriffan saarta. Meille ensikertalaisina riitti muutama helppo ja keskivaativa patikointireitti. Matkakumppanit tekivät paljon pitempiä ja vaikeampia retkiä.
 Kirjassa oli reitit jaoteltu sininen - helppo, punainen - keskivaativa, musta - vaativa. Ns. helpot reititkin olivat merkitty erittäin hyvin ja kartta mukana ei voinut eksyä. Sään muutokset sen sijaan voivat aiheuttaa vaarallisia tilanteita liukkauden tai sumun vuoksi.
Suosittelen kirjaa kaikille, jotka haluavat liikkua kauniissa ja osin myös karussa Teneriffan saaressa. Saaren eripuolilla on todella erilaisia ja vaativia patikointi osuuksia.

Myös Pentti Korpelan Teneriffan Patikointiopas oli matkassa, tosin osin vanhaa tietoa...

Yöllä saavuimme Solvasa Atlantida hotelliin, jossa saimme makoisat unet mukavissa vuoteissa.

Aamulla ostoksille ja ruokakauppaan, josta ostimme evästarpeita patikointipäiville...

Tavaratalossa oli valtavat valikoimat kaikenlaisia herkkuja, jos halusi itse tehdä ruokansa...mutta eihän sitä lomalla ainakaan joka päivä aikaansa keittiössä vietä...vaikka mies teki kyllä mielellään lounasta...silloin sain viettää aikaani altaalla...jos olimme jo tulleet patikoimasta...ja muutaman kerran teimme yhdessä ystävien kanssa mahtavat illalliset, koska huoneistossa oli siihen hyvät mahdollisuudet ja mukana oli neljä mainiota "kokkia"...

Herrojen valmistamaa päivällistä..

Maanantaina kävimme verryttelemässä läheisellä Los Cristianoksen kotivuori Guatzan päällä.
Sieltäkin oli näkymä aika mukava, vaikka korkeutta oli vain reilut 200m.

Tiistai - aamuna auto starttasi jo kello 7.00, kun lähdimme kohden saaren pohjoispuolta, josta olimme vuokranneet yöksi talon. Tie Tagananaan oli, kuten tiet siellä yleensäkin, mutkainen ja jyrkkiä vuorenreunoja myötäilevä...ja ne näköalat olivat mahtavia. Päivä oli jo valjennut ja aamusade loppunut kun saavuimme perille.

Pieniä kyliä oli kauniiden vuorten kainalossa...

Turkoosi meri ja jyrkät pudotukset saivat haukkomaan henkeä kaiken kauneudesta ja mahtavasta näkymästä...

Aamu-usvan keskellä näkyi tienviita ja pilvet olivat alempana kuin tie, jota ajoimme...

Tauko paikallaan ja upeaa merta ihailemassa..

Benijo - El Draguillo

Kerta kaikkiaan mahtavat maisemat toisen ja kolmannen päivän patikoinneista jäi mieleen...
-  kuvien muodossa mukava muistella sitten vanhana kiikkustuolissa missä sitä onkaan käyty...

Jalat kohti taivasta...patikoinnin jälkeen oli nostettava jalat ylös...

... joulutähti, joita siellä kasvoi joka paikassa pitkin pihoja...

Tässä tunnelmia ja alkupäivien puuhia matkaltamme...

Osa 2 "ilmestyy lähipäivinä!